A A A
Kontrastverktøy Kontrastverktøy
Hjem/Alle tjenester/Barn og skole/Barnehage/Barnehagene i Eidsberg/Edwin Ruuds Barnehage

Tilbake til hverdagen

Barn som spiser

Late sommerdager er over, og barnehagehverdagen er i gang igjen. Men mange erfarer at det tar tid å omstille både liten og stor etter feriens uvante sove- og spisemønster. Med tålmodighet og gode rutiner kommer barna etter hvert inn i hverdagsrytmen igjen.

Justere leggetid

Mange barn forskyver sovetiden i ferien, og er gjerne i seng litt senere enn vanlig. For å vende tilbake til de tidlige kveldene, må man først starte med morgenen. Vekk barnet litt tidligere om morgenen, helst til den tiden det må opp i hverdagen. Det er lurt å gjøre dette hver dag, selv om det er fristende å la barnet sove ut om morgenen når man har anledning. Når du har vekket barnet tidlig, bør du også legge det tidligere. Noen barn vil kanskje protestere på tidligere legging, selv om de er trøtte. Da kan det være lurt å ta en ekstra lang kosestund på sengekanten, med høytlesing, sang og småprat. Du kan gjerne være hos barnet til det sovner, hvis det trenger det. Ikke forlat et gråtende barn. Med justering av eventuelle dagdupper i tråd med nattesøvnen, bør barnet være inne i normalrytme igjen i løpet av en snau uke.

En god start på dagen

Late morgener er deilig, men i hverdagen må vi ofte opp og avgårde i en fei. Da er det viktig å stå opp tidlig nok for at ikke morgenen skal bli bare stress og mas. Ta dere tid til å lage en god frokost og sitt gjerne sammen og prat om dagen som venter mens dere spiser. Gode forberedelser kvelden før, gir rom for mer smidige morgener. Legg gjerne fram klær, og gjør klart sekk og matpakke. Det er ekstra viktig hvis du har et barn med sterke meninger om hva det skal ha på seg. Den diskusjonen er bedre å ta på ettermiddagen dagen før enn på morgenen når det er kort tid til dere må være på vei ut døra.

Tips:

  • Stå opp tidlig nok
  • Spis en sunn frokost sammen
  • Finn fram klær, sekk og matpakke kvelden før
  • Ha en hyggelig kveldsrutine
  • Få nok søvn

Kilder: Teige, Launes og Svendsen